Fortsätt till huvudinnehåll

Tre minirecensioner





Jag fortsätter att beta av korta recensioner av böcker som jag läste i början av förra året! Här kommer de tre sista i det gänget.


Störst av allt av Malin Persson Giolito

Utgiven av Månpocket


Handling (förlagets text):
De rikaste rika och de mest utsatta behöver sällan träffas. Utom i Djursholms allmänna gymnasium. Fem tonåringar, och en lärare som vill väl. Det slutar i katastrof. Nio månader senare ställs artonåriga Maja inför rätta.

"Jag vet inte hur jag ska orka lyssna. Men det är farligt att släppa på koncentrationen. För då kommer ljuden. Ljudet när de kom in i klassrummet och drog bort mig, ljudet när Sebastians skalle föll i golvet, det lät ihåligt. Det dånar i mig, så fort jag inte passar mig kommer det tillbaka. Jag pressar naglarna in i mina handflator, försöker ta mig därifrån. Men det hjälper inte. Min hjärna släpar alltid tillbaka mig till det där jävla klassrummet."

Störst av allt är en stenhård rättegångsthriller, ett inkännande porträtt av en ung människa och en svidande vidräkning med ett samhälle som obönhörligt håller på att glida isär. Ett drama som väcker frågor om skuld och ansvar, straff och försoning.


Mitt omdöme:
Välskriven, spännande och vänder på perspektiven. Får mig som läsare att fundera på mig själv och mina fördomar. Tvingar dig till moraliska och filosofiska funderingar. Kanske därför den har blivit så populär och vunnit så många priser. Jag föll däremot inte pladask för den här boken, även om jag tycker att den är väldigt bra. Däremot har jag fallit pladask för Malin Persson Giolito när jag lyssnat på hennes Vinterprat och sett henne på Skavlan  sicken klok och rolig kvinna!

Go set a watchman av Harper Lee


Handling (förlagets text):
Det har blivit femtiotal i småstaden Maycomb i Alabama. Den nu vuxna Jean Louise Finch - eller Scout som hon kallas - återvänder hem från New York för att besöka sin far Atticus. Scout blir tvungen att brottas med såväl personliga som politiska frågor medan hon försöker förstå sin fars syn på samhället, liksom sina egna känslor inför platsen där hon växte upp.

Ställ ut en väktare är Harper Lees (1926-2016) första roman på över femtio år och den andra någonsin som ges ut. Den skrevs innan Dödssynden (To Kill a Mockingbird), men utspelar sig kronologiskt sett efter händelserna i debutboken. Lee trodde själv att manuset hade gått förlorat, tills det återfanns förra året. Ställ ut en väktare är en tankeväckande roman skriven i en turbulent tid, som kastar nytt ljus över en av den moderna litteraturens klassiker.

Mitt omdöme:
Boken lästes i bokcirkeln i januari 2017 (!!!). Jag tyckte att den var rörig och faktiskt ganska tråkig. Berättelsen avbryts med jämna mellanrum av långa moraliska resonemang och jag minns att vi diskuterade om det var ett stilgrepp av Lee eller om boken helt enkelt är oredigerad. Att man har velat ge ut den i så ursprungligt skick som möjligt.

Fossiljägarna: en berättelse om besatta vetenskapsmän och fisken som klev upp på land av Björn Hagberg och Martin Widman

Utgiven av Historiska Media

Handling (förlagets text):
Hur gick det till när fisken klev upp på land? Det har varit ett av de största vetenskapliga mysterierna, en klassisk gåta som många velat lösa. Fossiljägarna är en fängslande skildring av de svenska fossiljägare som kartlade en av de viktigaste förändringarna i vår världs historia. Deras upptäckter skapade rubriker världen över samtidigt som de nya kunskaperna kom att forma den moderna människans syn på de stora och eviga frågorna om vårt ursprung.

Personliga tragedier, ovanliga levnadsöden, storpolitik och akademisk rivalitet. Detta är några av beståndsdelarna i den dramatiska berättelsen om de forskare som var beredda att offra allt för att hitta det avgörande beviset för hur livet i havet tog det avgörande klivet upp på land.

Mitt omdöme:
Den här boken kan upplevas som tråkig om man inte är en nörd som jag! Fossiler har intresserat mig sedan min son kom i dinosaurieåldern (tack och lov är han fortfarande, flera år senare, intresserad av fossiler). Den här boken bjuder både på intressant vetenskap men framförallt på livet bland forskarna - fossiljägarna. Om Naturhistoriska riksmuseets egna historia, intriger, rivalitet och fantastiska äventyr! Även en tillbakablick över hur det var när man började förstå vad fossiler faktiskt var för något - otroligt intressant! Särskilt intresserad blev jag av Nicolaus Steno som levde på 1600-talet. En pionjär inom geologi och anatomi. Jag skulle gärna lära mig mer om hans livsöde så om någon känner till en bok om honom så hojta åt mitt håll!







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t