Fortsätt till huvudinnehåll

Someone Like Me - M.R. Carey

Jag har läst två böcker av M R Carey tidigare; Flickan med gåvorna och Pojken på bron. Jag älskade båda de böckerna så när jag snubblade över den här boken så blev jag såklart nyfiken, men ändå lite avvaktande. Man vill ju inte bli besviken. Det var när jag besökte en av mina favoritboklådor, The English Bookshop i Uppsala, som jag såg den i en av hyllorna. Jag vred och vände på den innan jag gick och frågade en av dem som jobbar där hur den är. Svaret var att den är något helt annat än de två böcker jag läst av författaren, mer krypande skräck och väldigt spännande. Hon sålde in den till mig på ett övertygande sätt. Nu har jag läst den!

Handling (förlagets text):
Liz Kendall wouldn't hurt a fly. Even when times get tough, she's devoted to bringing up her kids in a loving home. But there's another side to Liz, oe that's dark and malicious. An alter-ego that will do anything to get her way - no matter how extreme. And when this other side of her takes contol, the consequences are devastating.

Mitt omdöme:
Liz Kendall har skiljt sig från sin man Marc och flyttat med sina två barn, tonåringen Zac och 6-åringen Molly, till förorten där hon lever ett relativt lugnt liv. Hon jobbar på en biosalong och umgås med grannarna på fritiden. I relationen med Marc blev hon kontrollerad och han utsatte henne för våld När våldet började rikta sig mot barnen så fick hon styrka att lämna honom. Han har träffat en ny kvinna och träffar barnen ett par helgdagar i månaden. Så vid ett tillfälle när han kommer tillbaka med barnen så väcks hans vrede mot Liz och han tar strypgrepp på henne. Hon fruktar för sitt liv när hon känner att något...eller någon annan... tar över henne och hon blir förbannad, ser en glasflaska som hon slår sönder och kör in i Marcs kind. Marc får besöksförbud och anmäls för överfall.

Liz plåstras om på sjukhuset och får också tid hos klinikens psykolog, Dr Southern, för att bearbeta det som har hänt. Hon känner en stor oro över att det känns som att hon har en annan närvaro i sin kropp, som att det finns någon annan inne i henne. En närvaro som kallar sig Beth. Är det verkligt eller är det psykologiska sviter efter det våld hon utsatts för av Marc?

Samtidigt får vi lära känna 16-åriga Fran Watts som också går hos Dr Southern. När hon var 8 år så kidnappades hon av en galning vid namn Bruno Picot som höll en fången på ett risigt motell i ett dygn. När polisen hittade henne han de precis avvärja honom från att mörda Fran. Sedan dess så lider hon av PTSD och av vanföreställningar. Hon har en väldigt verklig låtsaskompis i form av en talande räv vid namn Jinx, ibland Lady Jinx. Är hon på låtsas eller är hon verklig?

Zac och Fran hittar varandra och börjar umgås. De börjar forska i vad som egentligen hände när Fran blev kidnappad - hon har bara sporadiska minnen av det och ibland minns hon det som att hon faktiskt blev mördad. Liz känner av den andra närvaron starkare och starkare samtidigt som Marc börjar trakassera henne för att förmå henne att ta tillbaka anmälan mot honom..

Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva den här boken. Den är som en kombo av psykologisk thriller och spökhistoria. Hur som helst så är den riktigt bra och en bladvändare som är svår att lägga ifrån sig. Jag hoppas att den översätts till svenska så att den får en större publik här.

En av styrkorna i boken (förutom den annorlunda historien) är karaktärerna. Med ganska enkla medel och få penseldrag så lär jag känna dem alla. Och de är ganska många, bara några är nämnda i texten här. Carey lyckas till och med skapa viss sympati för kidnapparen Bruno Picot. Mest av allt så identifierar jag mig nog med Fran Watts ensamstående pappa som gör allt han kan för att hans dotter ska börja må bättre.

Carey lyckas med att få ihop alla trådar i boken och avsluta den på ett bra sätt.

Tycker du om en spännande bok med övernaturliga inslag så är detta boken för dig!

Boken ges ut av Little, Brown och kan köpas på Adlibris och Bokus.










Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t