Fortsätt till huvudinnehåll

Falkens döttrar (Släkten) - Elvira Birgitta Holm

Falkens döttrar är den åttonde boken i serien Släkten. Släkten är ett skönlitterärt serieverk om Sveriges historia. Serien berättar om en fiktiv släkts historia från vikingatid till våra dagar där kvinnliga huvudpersoner står i händelsernas centrum. Det är en författarstafett och de medverkande författarna är alla kvinnor.

Bokens handling (förlagets text):
Det är sommar år 1296. Ylva sitter uppflugen i den stora linden på gården. Dit har hon flytt för att komma undan sin trolovades vrede och våld. Genom löven ser hon männen på gården fatta sina yxor för att hugga ner trädet. På andra sidan skogen bor hennes tvillingsyster Ingrid, hon som alltid är klok och lugn och vet råd. Hur ska Ingrid kunna hjälpa henne nu? Sedan händer något fasansfullt, och Ylva måste fly för livet. Bort från gården, bort från systern. Men systrarnas band är starkt, så starkt att det också gör dem svaga och sårbara...

Mitt omdöme:
Nja, vet inte vad jag tyckte om den här boken egentligen. Det är spännande att få fortsätta följa släkten och dess resa genom Sveriges historia, alltid i närheten av makten. Och det är inte något fel i berättelsen. Den för oss från gården där Ylva bor till Bergslagen ner i gruvan till Stockholms slott och en sväng till pilgrimsleden El Camino. Vi får uppleva allt från maktskiften till pesten. Ylva är inte någon vanlig kvinna för den tiden. Hon klär sig helst i manskläder, bär svärd och blir kär i både en kvinna och i män. Hon föder barn men har inte några moderskänslor för dem, ändå blir hon förnärmad när barnen inte vill kännas vid att hon är deras mamma. Det hade kunnat vara en intressant bok både ur ett historiskt perspektiv men också hur det kunde ha varit att inte passa in i normen.

Det som gör att boken inte lyfter är dels språket. Alla dessa klyschor och omskrivningar. När Ylva blir kåt "så pirrar det i det hemliga stället" - vem skriver ens så? Och inte bara en gång, utan flera gånger. Hennes älskarinnas hud beskrivs som "honungslen" och boken känns som en Harlequin från 80-talet. Den känslan kompletteras av det fakta att när hon väl träffar på den våldsamme man som hon flydde från och sedan trots allt måste gifta sig med. Då inser hon att han inte var så farlig ändå och män är ju sådana... Suck, jag tror inte det stämde ens på 1300-talet. Är man våldsam så är man våldsam, blir leds när sådant ska romantiseras. En annan sak som stör min läsning är mängden av karaktärer. Jag hade möjligtvis haft lättare att hålla dem isär om jag hade läst boken i stället för att lyssna på dem, men det kräver mer av en författare om de ska blanda in många karaktärer och här tycker jag inte att Holm lyckas.

Boken ges ut av Historiska Media och kan köpas på Adlibris och Bokus

Andra som har bloggat om boken är Boktanken och Villa Freja






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t

Vad är egentligen en spänningsroman?

Hur definierar ni en spänningsroman? Är det en slasktitel på en svårbestämbar genre eller..? Det är många böcker som har den benämningen på omslaget och jag har väl inte direkt reflekterat över det tidigare. Spontant har jag tänkt att en spänningsroman är en lite mer fartfylld deckare/kriminalroman. Alltså, det ska vara action och någon slags kriminell twist, gärna en mordgåta. Jag börjar inse att jag har fel... Frågan väcktes hos mig när jag valde att läsa Uppkomlingen  av Tomas Blom. Jag valde den just för att det stod "Historisk spänningsroman" på omslaget och jag kände mig sugen på en thriller i historisk miljö. Ack så jag misstog mig... Nu är det ju så att jag inte recenserat boken ännu, har inte ens läst ut den än, men jag kan säga så mycket som att den inte alls är vad jag trodde att den skulle vara. Visst den är spännande ibland, men inte "thrillerspännande" om ni fattar hur jag menar... Har googlat ordet "Spänningsroman" för att hitta någon